Skepparholmen har klarat tuff Svanen-märkning

Miljömärkningen Svanen har skärpt kraven för hotell, restauranger och mötesanläggningar. Först i Norden att bli godkänd med den nya Svanen-märkningen är Skepparholmen i Nacka utanför Stockholm.

De nya kraven fastställdes i höstas och innebär tuffare bedömningar på flera punkter. Till exempel måste energi- och vattenförbrukningen vara lägre precis som anläggningens utsläpp. Även maten som serveras påverkas med krav på större andel ekologiska råvaror, fler vegetariska alternativ och begränsningar i vilken fisk och skaldjur som får serveras.

Det är ingen slump att Skepparholmen blivit först ut. Miljö- och hållbarhetsfrågor har länge varit en integrerad del företagets verksamhet.

Vad blir nästa steg i ert miljöarbete?

- Vi fortsätter hållbarhetsarbetet på alla fronter och det berör både energi, vatten, kemikalier, avfallshantering och inköp av mat, dryck och förbrukningsvaror. Även om vi är en liten aktör märker vi att vi kan påverka stort, säger marknadschef Eva Suits.

- En viktig del av vår verksamhet idag är att ligga i framkant när det gäller att verka för kvalitetssäkring och en hållbar utveckling. Vi är därför med och tar ett större samhälls- och miljöansvar, bland annat genom att driva frågorna om det goda, ansvarsfulla ledarskapet och ett renare Östersjön.

Se hela artikeln här