Storsatsning på lokala spa

Nacka/Värmdö 17:14 | 11 mars 2012 Ekonomiska kriser och lågkonjunkturer till trots - svenskarna åker på spa som aldrig förr. Bara i Nacka och Värmdö finns i nuläget sju spainrättningar, och fler ska det bli.
- Spa har blivit folkligt, säger Karin Hagberg på branschorganisationen Svenska Spahotell.

Skepparholmen: Har ansiktsbehandlingar, kroppsbehandlingar, massage och träning. Bad kan ske i utomhuspool och snart även i en ny inomhuspool.
Spabranschen växer så det knakar, och så även lokalt. Sju spaanläggningar i Nacka och Värmdö blir snart åtta, då Sturebadet inom kort öppnar en spaanläggning med hamam i Elite Marina Tower.

- Det är klart det blir konkurrens om kunderna med så många spa i närområdet, men det är en växande marknad. Vi är dessutom ensamma om att erbjuda turkiskt bad i området, säger Sofie Lundström, en av de ansvariga från Sturebadet.

Spenderar 40 miljoner
Samtidigt satsar många av de redan existerande spaverksamheterna på att bygga ut och förnya sina anläggningar. Regionens två spajättar är Skepparholmen och Yasuragi. De ligger praktiskt taget bara ett stenkast från varandra, båda i natursköna områden i nära anslutning till skärgården.

Läs mer här.