Första spa- och konferenshotellet i Sverige hållbarhetscertifierad

Pressinformation                                                                                               nov, 2013

Skepparholmen Nacka är nu, som första spa- och konferenshotell i Sverige, hållbarhetscertifierad. OS i London, Vättenrundan, Eurovision Song Contest är andra företag och evenemang som också använder den nya standarden för hållbara evenemang. - Det som skiljer mot ISO 14001 är att arbetet går ännu mer på djupet, säger Gunilla Strömberg Pettersson, administrativ chef på spa- och konferenshotellet Skepparholmen Nacka.

Skepparholmen, som ligger i Nacka utanför Stockholm, har sedan 2009 ett väl inarbetat ledningssystem som är certifierat enligt standarderna ISO 9001 och ISO 14001. Begrepp som "Vårt gröna arbetssätt" och "H2O Härligt, Hållbart, Omtänksamt" genomsyrar verksamheten.

- Våra verksamhetsmål inkluderar hållbarhet ur de tre perspektiven ekologi, ekonomi och social hållbarhet. Steget att låta ledningssystemet även omfatta hållbarhet var därmed inte så stort, säger Gunilla Strömberg Pettersson på Skepparholmen.

Förutom att hållbarhetsfrågor finns med i verksamheten är Skepparholmen även engagerade i utveckling av hållbarhetsarbetet i branschen. Samtidigt är det viktigt att hållbarhetsarbetet inte går ut över kvaliteten och servicen på tjänsterna, utan snarare ger ett mervärde till verksamheten, understryker hon. - Hållbarhet får inte bli förnumstigt. Även om vi tar vårt ansvar för utveckling och strävar efter att vara omtänksamma mot miljön ska en vistelse hos oss vara en härlig upplevelse så att gästerna längtar tillbaka. Det är denna kombination som är långsiktigt värdeskapande.

Mycket har hänt på spa- och konferenshotellet Skepparholmen Nacka senaste året. Arbetet med att förnya anläggningen har skett på alla nivåer och har pågått i drygt ett år. Med nytt namn och profil, en utvecklad verksamhetsinriktning med hälsa, omtanke och personligt bemötande i centrum samt en ny spa- och relaxavdelning står Skepparholmen Nacka nu redo att presentera sina nyheter för weekendbesökare och konferensgäster.

Endast 20 minuter från Stockholm Citys dundrande puls finns här enastående förutsättningar att skapa en naturnära vistelse som stärker kropp, sinne och själ. Mycket av inspirationen till Skepparholmen Nackas erbjudande har också hämtats från den natursköna omgivningen och platsens omvitnade attraktivitet som sträcker sig långt tillbaka i historien.

Läs mer på www.skepparholmen.se

Högupplösta bilder finns att hämta på: http://skpparholmen.se/se/press/pressbilder/

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Eva Suits, Marknads- & PR-chef, Skepparholmen Nacka, Telefon: 08 - 747 65 76, E-post: eva.suits@skepparholmen.se

ISO 20121 - Hållbarhet vid evenemang ISO 20121 Hållbarhet vid evenemang (logga)

Konferens på klippa