Skepparholmen Nacka sjösätter toppmodern möteslokal  - kronan på verket i omfattande renovering

Egenutvecklade stolar, unikt ljussystem och ett golv som passar för såväl yogakonvent som dans. Nu inviger spa- och konferenshotellet Skepparholmen Nacka den ombyggda möteslokalen Sjösalen - där modern skandinavisk design smälter samman med den ursprungliga arkitekturen, inspirerad av det danska konstmuséet Louisiana. - Sjösalen är kronan på verket i den omfattande renovering vi genomfört de senaste åren, säger Gabriella Persson-Klahr, VD Skepparholmen Nacka.

Med ett strategiskt varumärkesarbete som bland annat innefattar en ny spaavdelning, gediget hållbarhetsarbete och ett blodsockersäkert koncept har Skepparholmen Nacka de senaste åren ökat både antalet konferens- och privatgäster. Samtidigt började de femton år gamla konferensstolarna att knaka i fogarna. Produktionschefen Marcus Press letade förgäves efter stolar av motsvarande kvalitet på marknaden.

- Men vi hittade inga. Då dök idén upp att vi skulle ta fram en egen stol tillsammans med Catarina Kent på Stockholm Designstudio AB, säger han. En stol som skulle vara snygg, skön, tålig och lätt att stapla.

Efter tre års arbete och flera prototyper, som gäster, medarbetare och även Arbetsmiljöverket fått lämna förbättringsförslag på, blev stolen riktigt bra. Strax före årsskiftet levererades 270 nya stolar till Skepparholmen Nacka.

Men det är inte bara stolarna som är nya. Under hösten har möteslokalen Sjösalen genomgått en omfattande, men varsam, renovering. När Skepparholmen byggdes i början 1960-talet var det med danska Louisiana som förlaga. Sjösalen var i det närmaste kopia av den största salen i Nordfløjen, ända ner på det röda stengolvet. I dag har detta stengolv bytts ut mot trägolv för att Sjösalen även ska kunna fungera som träningslokal.

Dessutom har Sjösalen fått ett nytt ljussystem med den senaste LED-tekniken. Ljuset kan förändras efter användarnas behov. På dagen sprids en känsla av dagsljus oavsett vädret utanför, nästan som en form av ljusterapi. På kvällen, vid exempelvis en middagssittning, får rummet en varm stämningsfull karaktär. När salen senare förvandlas till ett dansgolv exploderar lokalen i färger och ljus.

Produktionschefen Marcus Press är nöjd, både med de nya stolarna och möteslokalen.

- Ibland lönar det sig att tänka utanför boxen, ha fokus på målet och tålmodigt kompromisslöst hålla sig kvar vid ursprungliga kriterier, säger han. Framtidens konferenslokal är så mycket mer än en konferenslokal och det är den vi nu har skapat.

För mer information:

Gabriella Persson-Klahr, VD

gabriella.persson-klahr@skepparholmen.se

Marcus Press, produktionschef

08-747 65 00 / 070-641 59 33

marcus.press@skepparholmen.se

Skepparholmen Nacka är ett spa- och konferenshotell, beläget i Nacka i Stockholms innerskärgård. Skepparholmen AB ägs av Masmästaren Fastigheter AB och drivs i hållbar, skandinavisk anda. www.skepparholmen.se

Sjösalen

Egentillverkad Stol

Foto: Jan Rönnlund

• Skepparholmen springer för Östersjön 17/6 kl 14:00

För 9:e året i rad anordnas motionsloppet till förmån för Östersjön. Vid målgång bjuds deltagarna på mat och dryck. Distansen är 5 km eller 10 km. Det anordnas aktiviteter för yngre deltagare medan föräldrarna motionerar bl a guidad naturstig, ansiktsmålning och fiskdamm. Under dagen finns flera trevliga happenings för både liten och stor. Efter loppet blir det prisutdelning. OBS! Nu är platserna för fri spaentré slut.

Skepparholmen springer för Östersjön 17/6 kl 14:00

Kom och var med på en dag fylld med träning och dans tillsammans med Maria Bild. Här får du ta del av Marias träningsglädje och energi och prova olika träningsformer, varav dans är ett av inslagen. Maria känner vi igen bland annat från Let´s dance där hon redan första omgången tog hem segern tillsammans med Måns Zelmerlöw. Hon är även med i succén " Dansa samba med mig" med Tobias Karlsson.

• Nya aktiviteter till ditt möte!

Hos oss finns perfekta förutsättningar för teambuildande aktiviteter utomhus. Vi har generösa ytor att vara på, oavsett om du väljer en aktivitet på land eller vatten. Låt dig inspireras för ditt kommande konferensarrangemang. Vi har precis lagt upp nya och spännande aktiviteter här på vår hemsida. Både för att kunna vara utomhus men även för värmande arrangemang inomhus. Botanisera via länken nedan. Varmt välkommen till Skepparholmen Nacka - vackert beläget mellan hav och sjö.

Aktiviteter vår/sommar