Skepparholmen Nacka landets första anläggning att klara Svanens skärpta krav för hotell och restaurang

I oktober 2013 skärpte Svanen ytterligare kraven för hotell och restaurang. Skepparholmen Nacka har länge jobbat med Svanen och uppfyller nu även de nya kriterierna för Svanenmärkning.

- Det är otroligt roligt och ett kvitto på att vår verksamhetsledning "Vårt gröna arbetssätt" håller och bär. Det är viktigt att vår bransch ställer om i en mer miljöanpassad riktning. Vi fattar dagligen många beslut som berör energi, vatten, kemikalier, avfallshantering och inköp av mat, dryck och förbrukningsvaror, säjer Gunilla Strömberg Pettersson, administrativ chef på Skepparholmen Nacka.

- Grattis Skepparholmen, det är målmedvetna aktörer som ni som bidrar till att driva miljöarbetet framåt mot nya mål. Genom att klara de skärpta kraven så stärks er ställning som ett av de bästa valen för medvetna kunder, säger Elsa Levinson, miljöhandläggare på Svanen.

Miljövinster med de nya kriterierna: Renare mark och vatten: Minst 90 % av kemikalierna för disk och tvätt och 80 % av städkemikalierna måste vara miljömärkta. Minst 50 % av trycksakerna ska komma från ett Svanenmärkt tryckeri.

Minskad klimatbelastning: Nytt energiverktyg för beräkning av energianvändning, energieffektivisering gynnas. Gränsvärde för energianvändning skärps och låga utsläpp av koldioxid premieras. Mätning av organiskt matavfall för att motverka matsvinn premieras. Tvätt är en stor energislukare och Svanenmärkta tvätterier gynnas.

Ökad biologisk mångfald: Höjd andel ekologiska livsmedel/dryck och skärpta krav på fisk och skaldjur, dels för rödlistad fisk som är med på nationell artdatabanks lista dels förbud mot tropiska räkor, haj, ål, blåfenad och sydlig tonfisk, mm.

Nytt med Svanens kriterier för hotell, restaurang och konferens är att alla tre delarna slås samman och miljömärks: boende, mat och konferens.

Kontakt Skepparholmen: Eva Suits, marknadschef, 0733-541 393

Kontakt Svanen: Elsa Levinson, miljöhandläggare, 55 55 24 54.

Skepparholmen Nacka är ett spa- och konferenshotell, vackert beläget i Nacka i Stockholms innerskärgård endast 20 minuter från Stockholm city. Skepparholmens affärsidé är att skapa lönsamhet genom att erbjuda konferens- och spagäster en kreativ, naturskön och välgörande miljö när a Stockholm i hållbar skandinavisk anda.