Skepparholmen Nacka landets första anläggning att klara Svanens skärpta krav för hotell och restaurang

I oktober 2013 skärpte Svanen ytterligare kraven för hotell och restaurang. Skepparholmen Nacka har länge jobbat med Svanen och uppfyller nu även de nya kriterierna för Svanenmärkning.

- Det är otroligt roligt och ett kvitto på att vår verksamhetsledning "Vårt gröna arbetssätt" håller och bär. Det är viktigt att vår bransch ställer om i en mer miljöanpassad riktning. Vi fattar dagligen många beslut som berör energi, vatten, kemikalier, avfallshantering och inköp av mat, dryck och förbrukningsvaror, säjer Gunilla Strömberg Pettersson, administrativ chef på Skepparholmen Nacka.

- Grattis Skepparholmen, det är målmedvetna aktörer som ni som bidrar till att driva miljöarbetet framåt mot nya mål. Genom att klara de skärpta kraven så stärks er ställning som ett av de bästa valen för medvetna kunder, säger Elsa Levinson, miljöhandläggare på Svanen.

Miljövinster med de nya kriterierna: Renare mark och vatten: Minst 90 % av kemikalierna för disk och tvätt och 80 % av städkemikalierna måste vara miljömärkta. Minst 50 % av trycksakerna ska komma från ett Svanenmärkt tryckeri.

Minskad klimatbelastning: Nytt energiverktyg för beräkning av energianvändning, energieffektivisering gynnas. Gränsvärde för energianvändning skärps och låga utsläpp av koldioxid premieras. Mätning av organiskt matavfall för att motverka matsvinn premieras. Tvätt är en stor energislukare och Svanenmärkta tvätterier gynnas.

Ökad biologisk mångfald: Höjd andel ekologiska livsmedel/dryck och skärpta krav på fisk och skaldjur, dels för rödlistad fisk som är med på nationell artdatabanks lista dels förbud mot tropiska räkor, haj, ål, blåfenad och sydlig tonfisk, mm.

Nytt med Svanens kriterier för hotell, restaurang och konferens är att alla tre delarna slås samman och miljömärks: boende, mat och konferens.

Kontakt Skepparholmen: Eva Suits, marknadschef, 0733-541 393

Kontakt Svanen: Elsa Levinson, miljöhandläggare, 55 55 24 54.

Skepparholmen Nacka är ett spa- och konferenshotell, vackert beläget i Nacka i Stockholms innerskärgård endast 20 minuter från Stockholm city. Skepparholmens affärsidé är att skapa lönsamhet genom att erbjuda konferens- och spagäster en kreativ, naturskön och välgörande miljö när a Stockholm i hållbar skandinavisk anda.

• Skepparholmen springer för Östersjön 17/6 kl 14:00

För 9:e året i rad anordnas motionsloppet till förmån för Östersjön. Vid målgång bjuds deltagarna på mat och dryck. Distansen är 5 km eller 10 km. Det anordnas aktiviteter för yngre deltagare medan föräldrarna motionerar bl a guidad naturstig, ansiktsmålning och fiskdamm. Under dagen finns flera trevliga happenings för både liten och stor. Efter loppet blir det prisutdelning. OBS! Nu är platserna för fri spaentré slut.

Skepparholmen springer för Östersjön 17/6 kl 14:00

Kom och var med på en dag fylld med träning och dans tillsammans med Maria Bild. Här får du ta del av Marias träningsglädje och energi och prova olika träningsformer, varav dans är ett av inslagen. Maria känner vi igen bland annat från Let´s dance där hon redan första omgången tog hem segern tillsammans med Måns Zelmerlöw. Hon är även med i succén " Dansa samba med mig" med Tobias Karlsson.

• Nya aktiviteter till ditt möte!

Hos oss finns perfekta förutsättningar för teambuildande aktiviteter utomhus. Vi har generösa ytor att vara på, oavsett om du väljer en aktivitet på land eller vatten. Låt dig inspireras för ditt kommande konferensarrangemang. Vi har precis lagt upp nya och spännande aktiviteter här på vår hemsida. Både för att kunna vara utomhus men även för värmande arrangemang inomhus. Botanisera via länken nedan. Varmt välkommen till Skepparholmen Nacka - vackert beläget mellan hav och sjö.

Aktiviteter vår/sommar