Blodsockersäkert

Det finns saker som är viktiga att tänka på när det gäller att hålla sitt blodsocker på en jämn nivå:

Ät regelbundet

Man bör äta minst tre mål mat om dagen. Tränar du behöver du lägga in ett eller flera mellanmål för att blodsockret ska ge dig bränsle till hjärna och muskler.

Använd dina pauser under konferensen på ett aktivt sätt och syresätt blodet med rörelse och fysisk aktivitet. Kl 12.20 varje dag finns möjlighet att ta en ledarledd power walk runt vår vackra udde. Promenaden tar bara 20 minuter och du behöver inte byta om. Samling vid receptionen. 

Ät mat med lågt GI

GI (Glykemiskt index) är ett mått på hur snabbt kolhydraterna höjer blodsockret. Ju fortare det höjs desto fortare kommer det också att sjunka. Långsamma kolhydrater med lågt GI ger en flackare och mer utdragen blodsockerkurva. Fråga oss gärna vad som är snabba respektive långsamma kolhydrater.

Ät fett & protein

Fett och protein är bra för att det fördröjer upptaget av kolhydrater och därmed också höjningen av blodsockret. De mättar bra och håller blodsockret balanserat under längre tid.

Ät lagom mycket

Att inte överäta när det bjuds på för mycket sött kan vara svårt. Men man får även vara försiktig med att äta för lite. Då kommer hungern som ett brev på posten och därmed också sötsuget. Det är alltså viktigt att äta sig mätt för att slippa småätande och suget efter onödiga kalorier.

Vi lagar vår mat från grunden med de bästa råvarorna och ser till att utbudet av proteiner och långsamma kolhydrater finns i flera alternativ.

Här finns alla tänkbara möjligheter att äta "blodsockersäkert" från våra buffér. Vi smaksätter med kryddor och färska örter så att måltiden blir den njutbara stund på dagen som vi alla så väl behöver.  

Vi erbjuder även blodsockersäkrade mellanmål som vi serverar på för- och eftermiddagen. Förutom kaffe och ekologiska tesorter finns tilltugg som t ex:

  • nötter
  • dinkelmuffins med äpple, kanel och honung
  • hemlagade müslibars
  • energibollar på torkad frukt, solroskärnor och cocos
  • grönsaksstavar
  • keso med rökt makrill
  • avocado med valnötssås
  • små ostkakor
  • energishots på färskpressad juice
  • smoothies
  • mörk choklad (70% kakao)

Mörk Choklad (70% kakao)
Så lite som 7 gram mörk choklad om dagen kan minska blodtrycket. Rikt på flavonoider och antioxidanter som minskar det "dåliga" kolestrolet och ökar det "goda" koloestrolet. Finns att tillgå på eftermiddagarna vid vår kaffebuffé.

Varmt välkommen! Vi får dig att längta tillbaka.

 Em -kaffe

Broccoli